fredag 27 januari 2012

Pom Pom: Stockholmsfika 17.

Stockholmsfika 17.
Shape:
I den lilla byn var jag föddes döptes min älskade mamma och ännu mera älskade pappa till byns Elisabeth och Philip.
De var lite av samma typ av utseendet som de där engelska kungligheter. Vi själva i familjen gjorde det inte utan folk i byn.
Vi bara skrattade lite åt det.
Och sen när jag var yngre började några leka och döpte mig till Diana...Åren har inte varit så snälla mot mig, så
i nyläge är det kanske svårt att förstå.
Men ödet påminner sin gång igen av samma stil. Min svärdotter är lite samma typ som den nya hertiginnan Kate, lång, smal och
med långt mörkbrunt hår. Och om man tittar långtifrån liknar min son aning Prins William. Bara att min son är mörkhårig.
Nu väntar jag med spänning hur kommer Williams och Kates barn att se ut. Kommer de att likna som shape mina barnbarn,
som heter Emilia och Oliver.
I Hollywood älskar de kopior. Har Du sett det där amerikanska komediet, var fet finne ärver brittiska kronan ?
 Det är inte så påhittad möjlighet som med första ögonkastet tror. Till och med jag kan ha någon siffra i tronföljsordningen eftersom
jag är äldst av syskonen. Har inte vågat luska det fram. I tidningen har jag sett artikel om någon finne, attså samma släkt
som jag men långt avstånd på sidoläge och han var nånting 1.000:nde.
Ägentligen och personligen uppskattar jag mera det att i min släkt gick några stories från 1600-talet från mun till mun till
idag. De visste att det tillhörde till släkten Sursill, men inte längre. Sursill-släkt är väldig stor i Sverige så om
Du har förfäder i den  kunde jag troligen gräva fram gemensam mamma och pappa till Dig och mig från 1500-1600-1700-
1800-talet. I Finland blev Sursill-släkten undersökt riktigt först 1972, attså då kom boken av den publicerad.
För mig har den varit schock att jag har blivit uppfostrat i "engelska andan". Man inser såna saker eftråt. Det är liksom
känslorna hade levt genom århundraden.
Hemma hos oss levde min pappas tant som hade varit lärarinna. Vi hade två stora hus. Hon var mycket passionerad lärarinna,
som hade tsaren sin gud. Hon hade fått allt vad viktigt till henne från tsartiden, hon var född 1876. Attså det var
Romanofferna och Engelska Kungahuset som gällde. Svenska Kungahuset var nästan för nära att man ofta bara förbigick det.
Jag var duktig och flitig elev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar