måndag 13 augusti 2012

Pom Pom: Kuningatar Desireé kummittelee.

Asiantuntijat kait kutsuvat tämäntyyppisiä juttuja valveuniksi, mutta minä kyllä sanon
niitä kummituksiksi. Ne eivät missään tapauksessa ole mitään toiveunia senverran hämmentäviä
ne ovat.
Yleensä ne alkavat siten, että on hieman uninen olo, mutta on ehdottomasti valveilla.
Ajankohta oli muutama kuukausi ennen Kruununprinsessa Viktorian ja Danielin kihlausta.
Kuningatar Desirée oikein keskusteli kanssani.
Ensin hän esitteli itsensä sanoen (ruotsiksi):
Olen Kuningatar Desirée, ensimmäinen OIKEA ruotsin kuningatar. Ja jotenkin tuli ilmi, että
aika oli 1800-luvun alkua.
Hän oli suuressa salissa, joka oli täynnä juhlapukuista kansaa, enemmän miehiä kuin naisia.
Miehet olivat harmaita ja oikein näyttivät kummituksilta, mutta olivat tyypilliseen
1800-luvun tapaan pukeutuneita. Miehet eivät noteeranneet minua millään tavalla, eivät edes
vilkaisseet.
Vain Kuningatar Desirée huomioi minut. Hän oli äärimmäisen huolestunut, oikein hermostunut ja
kysyi:
Mitä Kuningas Carl XVI Gustaf oikein tarkoittaa sillä minua koskevalla ramppisopimuksella ?
Hän puhui vanhahtavaa ruotsia (Vaf menar konungen Carl XVI Gustaf med det där rampavtal ?) Että
olen näyttämöllä, rampilla.
(Hän ei tarkoittanut englanninkielistä tramp-sanaa, joka on luuska tms.)
En osannut vastata siihen mitään. En ole mistään tarkistanut kieltä, mutta en ole kuullut
nykyruotsissa käytettävän rampavtal-sanaa tai ramp-sanaa yleensäkään.
Sitten hän sanoi, että me täällä olemme niin kaukana ajassa, että me emme voi tehdä mitään. Ja
näytti huolestuneelta.
Sitten seurasi muutamien viikkojen väliajoin aina silloin tällöin pieniä keskusteluja, jotka
ovat häipyneet sumuiseen menneisyyteen. Kuningatar Desirée sanoi muutaman sanan ja minä
enimmäkseen vain nyökkäilin. Ja olin hyvin hämmentynyt.
Sitten Kruununprinsessa Viktoria ja Daniel julkaisivat kihlauksensa.
Jonkin ajan kuluttua olin jälleen hovissa. Miehet eivät edelleenkään noteeranneet minua
lainkaan. Kuningatar Desirée hymyili minulle, mutta ei sanonut mitään. Kysyin jotakin, mutta
hän ei vastannut mitään, nyökkäsi vain hillitysti hymyillen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar