tisdag 1 juli 2014

Pom Pom: Karttakepin moraali.

Opettajien moraali. Pitäisiköhän huolestua ? Ovatko moraalinormit muuttuneet kouluissamme ? Toivottavasti. Kun suuren maailman todelliset kauheudet ovat selvinneet television välityksellä meille kaikille ja ovat meille arkipäivää.

Kun minä kävin koulua pienessä kylässä, yksi poika piirsi soikion ja siihen viivan. Siis yksi poika jäi siitä kiinni. Siitä syntyi niin uskomaton haloo, että koko kylä sen sai tietää. Pojalla taisi pahasti kaikota kouluhalutkin, ymmärrettävästi. Oli varmasti rankka paikka. Koko kylä nauroi salaa opettajaa, mutta kukaan ei puuttunut tilanteeseen. Opettaja oli silloin aina oikeassa kuin vain asiakas tänä päivänä.

Sitten suuremmassa paikallisessa koulussa lukion kuudesluokkalainen oli juonut pari kertaa olutta viikonloppuna. Soittaessaan paikallisessa orkesterissa. Hän sai potkut koulusta lopullisesti, eikä hänestä tullut ylioppilasta. Rehtori oli sitä mieltä, ettei juopottelu sopinut tulevalle ylioppilaalle. Hänenkään päätökseensä ei puuttunut kukaan, vaikka kaikki sen tulivat tietämään.

Minulla on 11 ja 12 - vuotiaat lapsenlapset, jotka minun edessäni ovat kuin enkeleitä ja käyttäytyvät aina hienosti. Ovat kyllä vilkkaita. Kuitenkin heillä molemmilla on käytösnumero 7 !

Toivottavasti minun kirjallinen käyttäytymiseni ei ole aiheuttanut sitä, josko opettajat ovat ajatelleet varmistaa, ettei tule toista minunlaatuistani yllätystä. Luulevat kai sen olevan perinnöllistä.

Minulla kun oli AINA käytösnumero 10, niinkuin meistä 99.9 %:lla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar